Killen vi köpte mjukglass hos på torget i Ronneby hade stora bekymmer med att ingen hittade kommunens papperskorgar. Han hade själv två stycken som stod väl synliga utanför glasskiosken och dom blev snabbt fyllda av skräp från allt och alla. Hemma igen hjälpte AI mig att hitta Ronneby kommuns sida för kontakt och till slut lyckades jag klura ut vilken som var rätt flärp att anmäla mina åsikter på. Jag tycker att man endera kunde flytta sina papperskorgar så dom står mer synligt alternativt skylta om var dom finns. Ger man tillstånd till en matvagn borde man väl rentav kunna kräva att dom har papperskorgar själva och tar hand om sitt eget skräp. Det kom ett mail om att arbetsordern var avslutad, men jag fick aldrig veta vad dom hade gjort åt saken. Nu har jag i alla fall gjort en insats för killen i glasskiosken. Till honom hade kommungubbarna bara sagt att det fanns två papperskorgar och att dom aldrig var fulla. Det tror sjutton det om ingen hittar dom.
Hambomazurka
Glimtar ur mitt liv och funderingar vid datorn i Paradiset i Nybro.
onsdag 24 juni 2026
tisdag 23 juni 2026
Blogg 23/6 2026.
Något jag med facit i hand borde ha skrivit ut och haft med mig på papper när vi åkte till Blekinge var mina lösenord. Jag fick inte den löstagbara hårddisken att fungera med laptoppen och det var där jag hade dom. För att kunna blogga måste jag logga in på Google. När jag inte kom ihåg lösenordet slutade det med att jag fick uppdatera det. Som tur var hade jag vett att anteckna det nya lösenordet i telefonen, för när jag kom hem igen hade jag redan glömt det. Här hemma använder jag den datorn till att spela musik från. När jag skulle börja göra det igen kom det inget ljud. För att slippa plingandet från systemet medan vi bodde på hotell hade jag stängt av ljudet. Här använder jag visserligen förstärkare och högtalare, men det hjälpte ändå att sätta på ljudet igen. Nu fungerar det som det ska.
måndag 22 juni 2026
Blogg 22/6 2026.
Jag tog med min laptop till Ronneby eftersom jag inte trodde mig om att kunna blogga från telefonen. Den löstagbara hårddisken jag har till den stationära datorn stoppade jag också ner i väskan. Det väntade jag med in i det sista tills jag var någorlunda säker på att jag inte behövde den mer innan vi gav oss iväg. Sedan skulle jag bara kolla min lista för att se att jag hade fått med mig allt. Då insåg jag att den där listan låg på hårddisken som jag just hade dragit ur. När jag pluggade in den igen för att inte glömma något fungerade plötsligt inte musen. Vid det laget började jag bli lite stressad. Jag letade fram en annan mus som jag satte batterier i och fick att fungera. Det märkliga är att när jag kom tillbaka från resan fungerade den vanliga musen som den skulle igen.
söndag 21 juni 2026
Blogg 21/6 2026.
Vi körde vilse några gånger under besöket i Blekinge. Till slut gav jag mig på att försöka få igång GPS: en i bilen utan att lyckas. Jag ringde killen hos Avis och fick veta att just den modellen inte hade någon GPS. Vem hade trott att dom hyrde ut bilar utan det numera? Det blev väldigt mycket frågande om vägen istället. Vid ett tillfälle var det två män med varsin stor hund som vi stannade intill. På närmare håll såg vi att det inte alls var hundar utan varsin get dom var ute och gick med i koppel. Ett annat par hade verkligen en hund. Dom träffade vi efter några kilometer på en mycket kurvig liten väg. Dom berättade att den hade fått en utmärkelse som södra Sveriges vackraste landsväg eller något liknande. Inne i Karlskrona gick vi till fots när vi fick fråga om vägen till Rosenbom. Han stod inte alls så centralt som jag trodde utan vid Amiralitetskyrkan.
lördag 20 juni 2026
Blogg 20/6 2026.
Midsommarafton blev allt som jag önskade mig. Vi var bjudna till min bror och svägerska där det bjöds på massor av gott att äta. Det var vad man brukar kalla sill och potatis när vi kom, även om just dom två sakerna är det enda jag inte äter. Tårta är jag inte heller speciellt förtjust i, men den vi fick till kaffet igår var verkligen något alldeles extra. Vi spelade kubb och jag lyckades vara på det vinnande laget åtminstone en gång. Jag spelar uppenbarligen hellre än bra. Framåt kvällen blev det grillat med en massa goda tillbehör och så kaffe igen innan vi åkte hem. Då hade det börjat bli lite svalare så vi tog det inomhus. Annars kunde man verkligen inte klaga på midsommarvädret. När vi kom hem från Blekinge i torsdags kändes det mer som höst, men igår var det både soligt och varmt hela dagen.
fredag 19 juni 2026
Blogg 19/6 2026.
När vi kom hem från Blekinge passade vi på att handla på Kvantum medan vi hade bil. Det mesta hade tagit slut innan vi gav oss iväg, så det blev en rejält välfylld kundvagn. Vi hittar ingenting i den butiken sedan dom byggde om. Den här gången hade jag i alla fall tänkt på att ta med mig en penna så jag kunde stryka det vi fick tag på efterhand. Tidigare brukade jag skriva det jag skulle ha i samma ordning som det fanns i butiken. Sedan kunde jag bara vika listan efterhand så jag visste vad vi hade hittat. Numera har jag ingen aning om vad som finns var. Inte känns det speciellt logiskt alla gånger heller. Jag hittade kefir men inte det märket jag vill ha. Jag tyckte att dom borde stå på samma ställe. Nu var mitt märke laktosfritt och sånt hade dom en särskild hylla för. Så fick vi förstås en helavstämning på den där fulla vagnen också.
torsdag 18 juni 2026
Blogg 18/6 2026.
Huvudanledningen till vår tripp till Blekinge var särbons 75-årsdag som inföll igår. På bilden syns han med hotellfrukost och flaggan som han fick på bordet eftersom han fyllde år. Hans favorit när det gäller bakelser och tårta är Princess och det hämtade vi på ICA Maxi. Lunchen intog vi på torget, eftersom det fanns en langosvagn på plats just denna dag. Vi fick närgånget sällskap av en mås, som stirrade hungrigt på vår mat. Inte syntes det till någon papperskorg där vi kunde göra oss av med resterna av vår måltid. Vi fick veta efteråt att det fanns en i varje ände av det långsträckta torget. Båda var väl gömda. Vid torget fanns också en glasskiosk, så det blev åter igen mjukglass till dessert. Tillbaka på hotellet hittade vi ett biljardbord. Biljard är också något som åtminstone jag har tittat avundsjukt på, men aldrig testat tidigare. Det var svårt men roligt.





