Att fritt kunna välja bredbandsleverantör är en lyx som inte förunnas hyresgästerna i våra hus. När vi fick bredband en gång i tiden var det Bredbandsbolagets kablar som drogs in och den leverantören som gällde. Anledningen till att vi bytte för något år sedan sägs ha varit att folk inte var nöjda med deras tv-tjänst. Jag provade den inte ens, eftersom vi fortfarande hade någon typ av kabel-tv här då. Den försvann ungefär samtidigt som man bytte till Telias kablar, så numera har man inget annat val än att anlita dom för både tv och bredband. Det gäller alltså även dom som likt mannen i mitt liv saknar smartphone. Därför blev det lite sura miner, när man plötsligt var tvungen att legitimera sig med mobilt bank-id för att få prata med någon i telefon. För mig personligen har det alltid gått smidigast att ställa frågor via Messenger, men den kanalen hade dom fimpat helt nu. På deras Facebooksida hittade jag en dam som var mera upprörd över sakernas tillstånd än vad vi var. Hon kunde inte avsluta sin bortgångna mors bredbandsabonnemang, eftersom den döda måste legitimera sig med mobilt bank-id. Bland svaren på hennes inlägg hittade jag en länk till olika sätt att legitimera sig hos Telia. Bland annat kunde man beställa en personlig kod, som dom skickade per post, så nu kan särbon ringa till dom igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar