När det gäller marknadsföring känner jag att vissa företag balanserar på en tunn linje till varumärkesintrång när dom namnger sina produkter. Det fanns till exempel en intimtvätt som hette Sana. När jag hittade Asan trodde jag bara att dom var härmapor, men nu har jag läst mig till att Asan tidigare hette Sana. Varför man har bytt namn på produkten har jag inte hittat något svar på, så nu har jag någonting nytt att grunna på. Ipren var i många år en specifik typ av värktablett i min värld. Till slut förstod jag att det verksamma ämnet heter ibuprofen och att det finns i flera olika läkemedel med varierande namn. Bäst tycker jag ändå att Orifarm har lyckats, när dom namngav sin tablett. Den heter helt enkelt Ibuprofen. Iprensa trodde jag hade härmat Ipren rakt av. Jag hittade till och med reklam för båda på samma webbsida. Där löd Iprens slogan ”Huvudvärk behöver inte vara så dramatisk”. Iprensas slogan var den snarlika ”Förkylning behöver inte vara så dramatisk”. När jag nu forskar vidare visar det sig att Iprensa också bara är ett namnbyte. Dom har hetat Ipren tidigare. Det värsta med googlandet är annars att man snubblar över förteckningar på alla biverkningar man kan få av pillren. Dom som är oroliga för vacciner kan knappast vara några storförbrukare av värktabletter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar