Som jag minns det var anledningen till att jag valde Nordea som huvudbank en gång i tiden att jag använde postgiro. Plusgiro heter det väl numera, och mitt konto tog jag bort för många år sedan på inrådan av en personlig bankman. Det är så pass länge sedan att jag inte ens minns anledningen. Nordea har hängt med under alla år som jag har jobbat på kära Kährs. Jag tror det är så att dom egentligen betalar ut lönerna via en annan bank, men att mina förs över till Nordea automatiskt. Så länge dom hade sitt kontor kvar i Nybro utnyttjade jag förmånen att få en genomgång av min ekonomi en gång om året. Sedan det slog igen har jag struntat i det. Jag har ingen lust att åka till Kalmar för att gå på banken. Mina senaste personliga bankmän har jag enbart sett namnen på varje gång jag har fått en ny. Nu var det dags igen. Min nuvarande, som jag inte ens kände igen namnet på, ska byta tjänst inom Nordea, och jag fick ett nytt namn och direktnummer. Lite kändes det ändå som om dom hade gett upp hoppet om mitt intresse för ett personligt möte. Nu fick jag tips om rådgivning online, chatten i mobilbanken och att jag enkelt kan uträtta dom allra flesta bankärenden själv via mobil- eller Internetbanken. Behövde jag hjälp fanns det ett nummer jag kunde ringa dygnet runt årets alla dagar. Där hade jag förtur, om det skulle vara kö. Det sista förstod jag inte riktigt, eftersom jag antar att det gällde alla deras kunder, och det är väl bara dom som ringer dit. Med åren har jag lärt mig att vara otrogen, så numera anlitar jag Avanza lika mycket som Nordea. Dessutom har jag några tusenlappar i ett pensionssparande på SEB, efter ett vinstdelningssystem som Skanska hade när dom ägde Kährs. Året efter skulle Kährs själva göra samma sak, men då blev det ingen vinst. Märkligt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar