Jag läste att en ny undersökning från Konsumentverket visade att det främst var äldre personer som fortfarande svarade i telefon när säljare ringde. Dom äldre blir också oftare än andra missnöjda med sina köp över telefon. Det verkar väl logiskt, om det bara är dom som gör såna köp. Jag börjar nog bli hyfsat gammal, för egentligen tycker jag att det är en självklarhet att svara om telefonen ringer. I dessa tider har jag fått lära mig att enbart svara på bekanta nummer, även om det innebär att jag kan missa samtal från vården och olika myndigheter. Säljare känns långt ifrån som det värsta problemet numera. Det verkar finnas bedragare helt utan samvete, som utnyttjar både pandemisituationen och annat. Jag vet ungefär vad jag bör undvika att göra, som att logga in på banken på uppmaning av någon annan. Någon jag läste om hade till och med blivit lurad att swisha pengar till bedragarna. Det säkraste verkar helt klart vara att inte svara alls, om man inte känner den som ringer. Då riskerar man inte att bli bortkollrad på ena eller andra viset. Vill någon absolut nå en från ett främmande nummer, kan dom ju alltid skicka ett SMS.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar