måndag 9 oktober 2017

Klockor.

Min invärtes klocka är inte så mycket att skryta med. Som för dom flesta andra går tiden väldigt olika fort beroende på vad jag gör och hur roligt jag har. I fredags när jag lagade mat tyckte jag ändå att en halvtimme drog ut på tiden. Mycket riktigt var den redan slut, när jag gick ut i hallen och kollade en annan klocka. Exakt slut dessutom, så det var alldeles lagom. Det har hänt tidigare att köksklockan har dragit sig, så innan jag började med maten hade jag bara vridit fram den, när den var fem minuter efter dom andra klockorna. Jag hade varken tänkt på att orsaken kunde vara att batteriet började ta slut, eller noterat att sekundvisaren stannade en stund senare. På klockan i hallen är det inte lätt att se om den går eller inte, för den saknar sekundvisare. Det är en stor väggklocka med utanpåliggande visare. Ändå har jag plockat ner den från väggen och använt skruvarna på baksidan varje gång jag har ändrat mellan sommartid och normaltid. Det har inte slagit mig förrän helt nyligen att det är betydligt enklare att bara sträcka upp handen och dra i själva visaren. Jag vet i och för sig inte om det kanske inte är bra att göra så. Någon som har koll och vet om det är okej? Tyvärr (?) är inte klockan på bilden min.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar