tisdag 10 oktober 2017

Sparad semester.

Jag tror det jobbas över mer på min förra avdelning än på min nuvarande, men det dyker upp övertid med skrämmande jämna mellanrum där jag är nu också. Oftast beror det på tappade volymer, eftersom teori och praktik inte stämmer speciellt väl överens, när man lägger en budget. Jag jobbade en söndagsnatt i september, och nu på söndag är det dags igen. Förr var jag extremt tjurig när det kom till övertid, men fungerar det att få det som komp har jag insett att jag lika gärna kan vara ledig en annan natt istället. Tyvärr litar jag inte riktigt på min arbetsgivare, så jag tyckte det var bäst att kolla upp så jag verkligen hade fått den förra söndagen som kompledighet, innan jag jobbade mer övertid. Jag är den enda på mitt nattskift som inte jobbar mertid, så ingenting hade förvånat mig mindre än om dom hade gett mig övertidssöndagarna som mertid istället. Lönelappen med dom uppgifterna har inte kommit ännu, men man kan logga in med passerkortet i systemet och se alla aktuella siffror. Kompsaldot såg ut som jag hade hoppats. Den enda överraskningen var istället att jag hade en sparad semesterdag från förra året. Det har aldrig hänt förr. Jag tror man får spara femte semesterveckan i fem år eller något, men det skulle gräma mig extremt mycket att dö ifrån en massa sparad semester. Jag vet att min gruppsamordnare hjälpte mig att pussla så jag skulle få ut alla dagar innan semesterperioden var slut. När jag kollade mina lönebesked insåg jag att den där sparade semestern har funnits med på varje lapp sedan april. Precis då hade jag gått från 21 till 22 semesterdagar. Det hänger väl ihop med att jag bara jobbar fyra nätter i veckan, och att jag har jobbat lite olika procent dom senaste åren. Semesterrätten är 25 dagar, men jag har bara 22.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar