fredag 20 december 2019

Julgransflygning.

Om Blekinge flygflottiljs julgransflygning varierade beskeden under veckan. På grund av låga moln och dålig sikt fick man i sista stund ändra rutten i måndags, så planen passerade aldrig Nybro. När man bestämde sig för att göra en extra flygning i onsdags, skulle den först gå ut över Öland och Gotland och missa oss den också. Under dagen gjorde väderförhållandena att man ändrade rutten. Istället för Gotland flög man över Småland, och passerade Nybro under eftermiddagen. Jag var för lat för att bylta på mig ytterkläder och gå ut och titta efter flygplanen. Jag såg dom bara från köksfönstret. Dom flög så lågt att jag trodde dom skulle komma in till mig i köket. Mannen i mitt liv var däremot på plats med sin kamera. Den är både snabbare och bättre än min och han en skickligare fotograf än jag, så han tog trettio kort under den minut överflygningen varade. Hade han hållit kvar fingret på avtryckarknappen och tagit en hel serie kunde det säkert ha blivit hur många som helst. Det är ett av hans foton jag har lånat. Förutom dom har jag sett mängder av både stillbilder och filmer från flygningen på nätet. Dom hade verkligen tur med vädret. Molnen tornade stundtals upp sig, men vid tjugo i tre, när dom passerade Nybro, var det hyfsat klart.

2 kommentarer:

  1. En flygande gran - flög över stan - snabbt den flög sin kos - så var den över och förbi -en gran på himlen månntro - på himlens stora rund - 14 plan likt en gran - svepte förbi en liten stund. Tackar den utmärkta bloggaren Eva för inlägg och bild :-) Granlösa Granfotografen Sven Christer.

    SvaraRadera