tisdag 14 maj 2024

Blogg 14/5 2024.

 En av mina paradrätter innehåller fläskfilé och det är inte alltid helt lätt att få tag på här i Nybro. Vid ett tillfälle körde någon i mig att jag precis lika gärna kunde ta fläskytterfilé. Det var verkligen inte samma sak och flera andra har sagt till mig i efterhand att det snarare är som kotletter. Nu googlade jag på fenomenet för första gången och läste att ”fläskytterfilé är ett alternativt namn på hel, benfri fläskkotlett”. Innan nyår hade vid ett tillfälle dom på Kvantum själva fått åka in till Scan och hämta fläskfilé. Fördelen den gången var att dom var raka. På den tiden brukade man på Kvantum annars lägga filén böjd i ett tråg. Numera ligger den oftast raklång i en plastförpackning från leverantören. Lite kinkigt kan det bli för mig som envisas med att köpa svensk fläskfilé. Om någon äldre dam ser det brukar dom förfasa sig, eftersom den kostar dubbelt så mycket som den danska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar