söndag 26 maj 2024

Blogg 26/5 2024.

 För mig, som har dåligt minne, är det lätt att tro att det här strulet med Hyresgästföreningen och hyresförhandlingar på senare år är någonting nytt. Fördelen med en blogg är då att jag inser att det har varit lika stökigt långt tidigare. Redan för nio år sedan fick jag ett brev från Hyresgästföreningen, där dom hävdade att hyresvärden ville höja hyran med 4,5 procent, samt ytterligare 90 kronor för ny tvättstuga och 50 kronor för TV-utbudet. Man hävdade att hyrorna inte hade ”förhandlats korrekt” tidigare när fastigheterna ägdes av HSB, då dom var tänkta som bostadsrätter. Dom sista tolv åren som HSB ägde husen omvandlades i och för sig lägenheterna till hyresrätter, men det hjälpte tydligen inte. Jag blev lite orolig att vi hade betalat för lite under hela den tiden och att dom skulle kräva oss på en massa pengar retroaktivt. Den generella höjningen i Nybro 2015 var annars 0,9 procent. Fast informationen gällde vårt kvarter, blev vi inbjudna till ett möte i andra änden av Nybro.

2 kommentarer:

  1. Under de elva år jag har bott här har jag haft 6 (sex!) olika fastighetsägare! Bara detta tyder ju på något "sjukt" i hela systemet! När jag bodde på Vasagatan var hyreshöjningarna runt 2 procent; om det ens var några höjningar! Under SBB:s tid och Karabo:s har höjningarna eskalerat till andra summor! Dessutom har underhållet av husen, med några undantag, varit minimala! Bolagen har sålts hit och dit! Att det främst handlar om pengar förstår väl de flesta. Efter löfte om takbyte för flera år sedan; då det regnar in på flera hus, har det äntligen börjat nu. "Gamar eller blodsugare"? Så förbannat trist och tråkigt!

    SvaraRadera