fredag 24 maj 2024

Blogg 24/5 2024.

 Särbon och jag kom att diskutera konservfabriker och jag hävdade att det fanns en i Färjestaden på Öland. Han trodde mig inte, så jag fick googla på den. Till sist hittade jag en gammal nyhetssida, som talade om att den lades ner för arton år sedan och produktionen flyttades till Skåne. Jag måste ha extremt dålig koll på Öland när jag har missat det så pass länge. Jag tror det var samma väg som sockerbetorna gick, när sockerbruket i Mörbylånga lades ner för ännu fler år sedan. Som jag fattade det var Ölandsbönderna inte så roade av att köra ner till Skåne med sin skörd, så dom flesta slutade helt att odla sockerbetor. I modern tid är det en industri i Grönhögen som planerar att flytta hit till oss i Nybro. Man ville visserligen gärna ha jobben kvar på Öland, men inte bullret och utsläppen som kunde bli från en större fabrik. I Nybro kommun håller man som bäst på med markarbetena för ett helt nytt industriområde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar