onsdag 1 februari 2017

Första februari.

Flickan på bilden fyller år idag. Vi var klasskamrater, så den första februari var jag ofta på födelsedagskalas i min barndom. Idag fyller hon femtiosex. På kortet är hon fjorton. Hon verkar ha haft lyckade kalas, för både när hon fyllde tio och tolv står det i dagboken att vi hade jätteroligt. Hon bodde inte långt från vår skola, så på tolvårsdagen var vi några stycken som gick dit direkt därifrån. Vår körledare bodde också åt det hållet, så från födelsedagsfirandet till kvällens körövning fick vi skjuts med honom. Därifrån gick jag och en annan klasskompis till biblioteket, där hennes mamma hämtade oss. På högstadiet gav vi på sin höjd varann någon present på födelsedagen. När hon fyllde sexton gav jag och en annan klasskamrat henne parfym.
Idag är det tjugosju år sedan en arbetskamrat på min dåvarande arbetsplats skadade sina fingrar. Industriarbete har uppenbarligen alltid varit samma kompromiss mellan säkerhet och produktivitet. På maskinen hon jobbade vid fanns en liten lucka med brytare, som gjorde att allting stannade om man öppnade den. Eftersom man måste torka valsen där innanför ganska ofta, hade man ordnat ett glapp, så att man kunde få in handen och torka i farten. Den här dagen gick det inte så bra. Jag brukar berätta om den än idag för nya på min nuvarande arbetsplats, så dom inte ska vänta sig någon hjälp från mig, om det händer något. När jag såg att det rann blod nerför armen på min kollega, vände jag och gick därifrån. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar