onsdag 31 augusti 2022

Blogg 31/8 2022.

 Även igår blev vi fördröjda så pass att vi fick börja turen med intagande av lunch. Den åt vi hos Arontorps kroppkakor och mat. Jag har alltid sett det som ett helgerån att äta någonting annat än kroppkakor där, men nu har jag ätit pasta två gånger i sommar. Vi stannade till i Mörbylånga, där jag gick i skolan i tre år på sjuttiotalet. Så fortsatte vi till Ölands södra udde, där vi klättrade upp i fyren Långe Jan. Jag höll verkligen på att tappa andan och benen kändes som klossar efteråt. Eketorps borg kikade vi bara på från håll, eftersom det inte var öppet. Ett besök på Gräsgårds kyrkogård blev det också. Där hade jag inte varit på flera år, fast mormors föräldrar har sin grav där. Det är Gräsgårds kyrka på bilden. Vi stannade i Färjestaden och fikade på hemvägen. Det jag mindes som Hembageriet hette Fiesta numera, men det spelade mindre roll. Huvudsaken var att det låg på samma plats och att jag visste var. Tillbaka i Nybro passade vi på att handla hem både ett flak öl och veckans matvaror, medan vi hade tillgång till bil.

2 kommentarer: