Älsklingen skaffade en telefon som klarade 4G i god tid inför nerstängningen av 2G och 3G. Därför kom det lite chockartat när han plötsligt fick meddelande från Comviq att den kommer att blockeras framöver och han blir tvungen att köpa en ny telefon igen. Post och telestyrelsen hade tydligen upptäckt att det inte skulle gå att ringa 112 med vissa telefoner framöver. Exakt vad som gällde var inte lätt att få svar på. Det fanns ett nummer man kunde ringa för att kolla och enligt svaret där verkade allt vara okej. Men när vi chattade med kundtjänst på Comviq fick vi veta att det var det inte alls. Det hade med mjukvaran att göra. På PTS sida hade jag läst att man antingen fick byta telefon eller operatör, men enligt tjejen på Comviq gällde det alla operatörer. På kundtjänst hos Elgiganten hade den jag talade med aldrig hört talas om det här och visste inte vilken telefon hon borde rekommendera som skulle fungera. Hon hade haft ett samtal före mitt, som antagligen gällde samma sak, fast hon inte förstod det då.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar