torsdag 26 december 2019

Annandag jul.

Som jag minns det är det idag exakt fyrtiotre år sedan jag träffade min svägerska första gången. Hon tog hand om mig redan då, som hon sedan har fortsatt att göra genom resten av livet. Vi var i Blomstermåla folkets hus på dans, och jag var full som ett ägg mina blott femton år till trots. En klasskamrat och den blivande svägerskan ledde runt mig, och lyssnade på något svammel om nya läderstövlar. Sex år senare var jag med min andra bror och våra föräldrar hemma hos nämnda svägerska och hennes sambo annandag jul, och blev bjudna på middag, kaffe, godis och groggar. Dom gifte sig ett halvår senare. Kortet är från bröllopsmiddagen.

1985 var jag ute och åkte på norra Öland med mina föräldrar den här dagen. Vi besökte flera hamnar, eftersom pappa var fiskare, Köplusten och Solkatten. Den sistnämnda fick jag googla på. Det var tydligen en restaurang, som ödelades i en brand tjugo år senare. Hur ödsligt det var allra längst norrut på ön den årstiden kommer jag däremot fortfarande ihåg. Jag tror knappt jag har varit där vintertid mer än den enda gången.

Annandag jul för tjugosju år sedan minns jag också tydligt. Vi hade fått en ny granne, och jag och granntjejen ringde på och bjöd in honom på fika. Hon sa när vi kom in till henne igen att han såg ut precis som en Lennart. Det blev lite svårt att hålla sig för skratt när han senare dök upp och presenterade sig som just Lennart.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar