måndag 30 december 2019

Storhandlat.

Min tanke var att handla till morgondagens festligheter som idag. Mannen i mitt liv hade lovat att följa med och vara behjälplig. Det jag främst tänkte på var om den svenska fläskfilén skulle vara slut på Kvantum. Hade jag haft bil hade det varit enkelt att lämna dom inhandlade varorna i den och pipa in på Willys och tilläggsproviantera. Har man cykel som enda fordon blir den manövern svårare att genomföra. Var vi två skulle det lösa sig utan att jag behövde cykla hem och tillbaka till centrum en extra vända. Vi ändrade oss senare och handlade igår istället. Då hade särbon redan varit nere på Kvantum en vända på förmiddagen. Han är inte lika rädd som jag för att röra på sig i onödan. När han konstaterade att den efterfrågade filén redan var på upphällningen, messade han mig och frågade om han skulle köpa innan den tog slut. När vi kom till butiken på eftermiddagen fick jag tag i allt annat jag behövde förutom tunnbröd. Det enda som fanns kvar var runda skivor. Jag rullar ihop brödet med mjukost och hamburgerkött emellan, och skär bitar till snittar. Då är det förstås mera praktiskt med kvadratiska skivor. Nu hade jag kollat innan så det fanns sånt bröd i frysen här hemma, så det var egentligen ingenting livsviktigt att köpa nytt. Med provianteringen avklarad hinner och orkar jag förhoppningsvis både städa, bädda rent, tvätta och stryka idag. Jo, jag vet att dom flesta gör mer än så varje dag, men jag tycker normalt att det räcker att avverka en nyttighet per dag. 
 

2 kommentarer:

  1. Det var ett sant nöje att "rycka ut" och proviantera till nyårsaftonsmiddagens stora gastronomiska begivenhet, nämligen Evas utsökt delikata ostgratinerade fläskfile. Det vattnas redan i munnen :-) Sven Christer.

    SvaraRadera