måndag 16 december 2019

Hyreshöjning.

I ett par års tid har det förhandlats om att höja hyran där jag bor. Antagligen inte bara här förresten, för jag har sett rubriker om att Nybro bostadsaktiebolag också vill höja. Härifrån har det också varit artiklar om chockhöjningar. I veckan kom till slut ett mail från hyresgästföreningen om var dom har landat i sina förhandlingar, även om uppgifterna inte var speciellt exakta. Att dom hade lyckats pressa ner höjningen till hälften av vad hyresvärden önskade lät förstås bra. Sedan var det olika för varje lägenhet, rabatter hit och dit och höjningar över tid, så min nya hyra lär jag inte få veta mer exakt förrän hyresvärden låter meddela den. Jag har hur som helst inga planer på att flytta, så länge jag trivs så bra som jag gör. Man är ju hyfsat inbodd efter trettio år. Däremot kan jag tänka mig att ligga på hyresvärden lite hårdare om sånt som behöver fixas, om dom nu vill ha mer betalt för att vi bor här. I trapphuset har en lös skiva till en pelare stått lutad mot väggen i evigheter (se bilder nedan). Uppe på vinden står det lika mycket prylar (läs skräp) ute i gångarna som i dom olika förråden. Det är ett rent under att ingen har snubblat över bråten och slagit sig, innan dom har hittat lysknappen. Å andra sidan har jag hört att det har omstrukturerats bland fastighetsskötarna. Det kanske hänger ihop med att dom ska hinna mera sånt. Den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar