söndag 8 december 2019

Skiftande behov.

Jag var i det längsta djupt fäst vid min papperstidning. Det hjälpte inte ens att min morgontidning konsekvent undvek att publicera dom nyheter som intresserade mig. Dom fick jag ändå söka upp på nätet. När min äldsta bror läste morgontidningen på sin surfplatta, tyckte jag inte alls att det var samma sak. Lördagstidningen var i det närmaste helig. Mycket berodde det på det stora korsordet. Det blev till slut för svårt för mig, så jag fick övergå till ett mindre kryss på samma uppslag. När jag till slut gav upp papperstidningen var det för att jag helt enkelt inte hinner läsa den i nuläget. Över huvud taget alltså. På morgonen har jag aldrig någonsin läst den. Jag tänkte att det bara var att ändra tillbaka, om jag skulle få ändrade förhållanden, men nu tycker jag att det är helt underbart att slippa den. Jag lägger inte en halvtimme varje dag på att läsa om kommunfullmäktige i Torsås, och jag slipper bära kilovis med gamla tidningar till pappersinsamlingen. Något liknande hände mig med julgranen för mer än tjugo år sedan. När jag flyttade till Nybro var jag så säker på att det inte blev någon jul utan gran, att jag blev helt förtvivlad när jag inte visste var jag kunde få tag i en. Några år senare kastade jag ut min sista gran. Nu saknar jag varken plocket med att klä och klä av den, barren som finns kvar till midsommar eller ens grandoften. På kortet syns jag med min gran av årsmodell 1990.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar