söndag 15 december 2019

Skillnaden på kött och kött.

Jag har förstått att vissa går nästan uteslutande efter priset när dom handlar mat. Det torde vara förklaringen till att det över huvud taget säljs dansk fläskfilé och inte enbart svensk. Den gången jag fick en campylobacterinfektion var det visserligen från en svensk kyckling, men jag tror ändå att risken för salmonella och liknande är större i utländskt kött. Så hoppas och tror jag att svenska grisar är gladare och lever ett bättre liv. Oavsett mina skäl så köper jag helt enkelt inte danskt kött. Senast jag skulle handla fläskfilé på Kvantum uppstod problemet att det var det enda som fanns i hyllan. Däremot hade jag turen att hitta någon att fråga, som berättade att den svenska enbart fanns i den manuella charkdisken. Lite upprörande tyckte jag att det var att man måste köa för svenskt kött, medan man enkelt kunde plocka till sig utländskt. Inte fattade jag riktigt om det bara var tillfälligt, men brist på svenskt var det tydligen. Jag brukar servera fläskfilé på nyårsafton, så jag får väl se till att vara ute i god tid med att köpa det. Förhoppningen är annars att dom flesta äter oxfilé en sån kväll. Jag har aldrig riktigt förstått att prisskillnaden mellan dom olika köttbitarna skulle vara befogad. Förmodligen skulle jag se annorlunda på saken om jag vore muslim.

2 kommentarer:

  1. Kloka ord som alltid av dig Eva!! Och så utsökt god din ostgratinerade fläskfile är !!!! Tycker jag Sven Christer som alltid har en högtidsstund tillsammans med dig vid ditt matbord :-)

    SvaraRadera