måndag 28 september 2020

Busstransport.

 Under min uppväxt var det dåligt med valmöjligheter när det gällde skolan. Jag gick klasserna 1-6 i Gårdby och högstadiet i Mörbylånga. Det bästa man kan säga om det upplägget, var att vi hade rena skolbussar på den tiden. Numera får skolbarnen åka med vanliga bussar i linjetrafik, om jag har förstått saken rätt. Jag fick lära mig en del fiffel och båg genom åren. En flicka sa till exempel till sin mamma att hon skulle sova över hos en väninna, när hon i själva verket skulle tillbringa natten hos sin kille. På morgonen kom hon springande, för att stiga på bussen på ”rätt” hållplats. Hur man bar sig åt om man ville skolka tror jag inte att jag fick vet förrän jag hade slutat skolan. Man gick ut till busshållplatsen, så att en förälder såg det. Där fortsatte man över till andra sidan gatan, och tog bussen åt andra hållet. Det måste ha varit tjejerna från Färjestaden som lärde mig det tricket. På östra Öland fick man vara glad om det kom en enda buss. Nästa höst öppnas en högstadieskola i Färjestaden också. Det hade förstås varit drömmen att inte behöva åka längre än så varje dag. Fast det var visst redan cirkus om var gränserna skulle dras för vilka elever som skulle gå i vilken skola. Politikerna hade antagligen dragit en linje på måfå på kartan, och det blev inte så populärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar