tisdag 29 september 2020

Ömtåliga fötter.

 Nya skor har aldrig varit speciellt uppskattade av mina fötter, även om det var värre förr. Jag minns fortfarande stora köttsår på hälarna, och hur ont det gjorde, om man råkade stöta emot dom det allra minsta. Innan någon vänlig själ gjorde mig uppmärksam på att det fanns speciella skavsårsplåster, kunde jag knappt använda skor över huvud taget i perioder. Ett vanligt plåster gör inte överdrivet stor nytta på ett sånt sår. Compeed fungerar som ett extra skinn där ens eget är avskavt. Man behåller plåstret på tills det ramlar bort av sig självt, och slipper duscha det öppna såret, vilket också kan vara relativt smärtsamt. Jag hade skavsår oftare förr, och ville gärna tro att det hade blivit bättre, för att jag hade satsat mer på kvalitet när jag hade köpt nya skor. Ändå minns jag att jag var inne hos skomakaren med minst två par skor för några år sedan. I dom satt det någonting hårt runt hälen, som mina fötter inte hade en chans mot. Det tog han bort, för att jag skulle kunna använda dom över huvud taget. Troligen var det ett par av dom skorna jag hittade nu, och bestämde mig för att ge en chans. Att börja med en promenad var inte så lyckat, för nu fick jag leta upp mina skavsårsplåster igen. Av datummärkningen att döma var det länge sedan jag behövde dom. När jag sökte upp dom på nätet visade det sig att det fanns stift också nu för tiden, att stryka på för att minska friktion och förebygga skavsår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar