lördag 8 april 2017

Åttonde april.

När jag var femton verkar vi ha haft en intensiv och produktiv hemkunskapslektion i skolan den åttonde april. Vi lagade en trerätters middag med entrétallrik, kassler och bakelse. Så utgår jag från att vi hann äta upp alltihop också. Möjligen var det så att vi hade dubbellektioner. Annars verkar det onekligen som om tiden räckte till mer när jag var yngre. För trettio år sedan pratade jag med fem olika personer i telefon detta datum. Numera talar jag snudd på aldrig i telefon, och när det händer får det räcka med ett samtal per dag. På bio har jag inte varit på närmare trettio år, men just den åttonde april var jag det tydligen två gånger på åttiotalet. 1981 såg jag "Papphammar" med min äldsta bror. Jag som aldrig ens trodde att jag hade tittat på den figuren frivilligt på tv. Tydligen har jag till och med betalat för att få se honom. Tre år senare var jag med min andra bror och hans fru på bio och såg "Sound of music". Den filmen älskar jag. Jag minns att jag har sett den på bio vid minst ett tillfälle till, och jag har sett den flera gånger på tv. 1982 var det skärtorsdagen den åttonde april. Den dåvarande mannen i mitt liv hade ett stort akvarium i sin lägenhet. Eller hade haft åtminstone. Nu hade det gått sönder och vattnet hade inte bara översvämmat hans hem. Han bodde på tredje våningen, så grannarna under hade också fått sin beskärda del. Den här kvällen torkade vi golv och drack whisky. Jag såg ut som på kortet nedan på den tiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar