söndag 30 april 2017

Valborgsmässoafton.

Under min uppväxt på östra Öland besökte vi majbålet vid Bettorpsbacken varje år. Efter brasan fortsatte firandet i bygdegården. Sedan jag började föra dagbok skrev jag först om amatörteater ett par år och sedan om dans ett par. Oklart om dansen ersatte teatern, eller man hade både ock. Fika och lotterier var det i alla fall. När jag var femton (se bild) började jag åka till Lundegård på dans Valborgsmässoafton. Det var danskvällar där hela somrarna, och jag tror säsongspremiären var just vid Valborg. Den kvällen spelade Tonix orkester varje år. Fem år i rad firade jag vårens ankomst där under mina tonår. 1981 var min bror och jag hos våra föräldrar på Öland. Året därpå firade jag med en väninna. Vad vi gjorde i Rockneby minns jag inte, men därifrån fortsatte vi till festplatsen Masten i Kristianopel. 1983 flyttade min bror och svägerska sista april. Till mig var vi och kollade en etta på Ängö i Kalmar. Det blev tydligen ingenting av med den, för senare samma år flyttade jag till södra Kalmar. 1984 var jag först med bror och svägerska vid brasan i Kalmarsundsparken, och senare på kvällen på dans i Stallet i Vassmolösa med kompisar. I slutet av åttiotalet dansade jag kultis i Blomstermåla folkets hus några Valborgsmässoaftnar. 1990 var pappa och jag hembjudna till ett par i hans bekantskapskrets. Nu är det nog 22 år sedan jag ägnade mig åt något Valborgsfirande över huvud taget. Då lånade jag grannens bil och var på Sandra i Kalmar och dansade. När jag kom hem därifrån satt jag hos grannen och drack öl halva natten. Han flyttade till Blekinge för många år sedan, när han fick jobb där. Jag har inte ens varit nere vid Linnéasjön och tittat på majbålet i modern tid.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar