lördag 1 april 2017

Första april.

Idag är det exakt 27 år sedan jag flyttade till Nybro. På sjuttiotalet gick jag i grundskolan, och dom flesta av mina dagboksanteckningar handlar om den. Den första april 1976 badade vi bastu på gymnastiklektionen. Det var skönt, har jag skrivit, så min känslighet mot hög värme kom uppenbarligen först senare. Nu har jag inte varit inne i en bastu sedan jag höll på att svimma vid bastubad för 25 år sedan eller så. På hemkunskapslektionen 1976 gjorde vi kålsoppa. Året därpå hade vi ett prov i engelska, som jag inte hade kunnat plugga till, eftersom jag hade varit sjuk. 1978 var den här dagen en lördag, så då var jag på Sandra och dansade tillsammans med min dåvarande pojkvän. Han fyllde år på söndagen, så efter midnatt var det kutym att lämna en lapp till orkestern, som gratulerade från scenen. Då fyllde han 29, så imorgon blir han 68. Hans födelsedatum minns jag av någon anledning bättre än flickans på bilden, fast vi umgicks senare. Det kanske har med närminnet att göra. Dom båda är hur som helst jämngamla, men hon fyllde igår. 1987 var jag hemma hos henne den första april, eftersom hon hade fyllt år dagen innan. På kortet är hon 33 och jag 21. Den enda skillnaden jag ser på mig själv 35 år senare är att tuttarna sitter där dom ska alldeles av egen kraft. Man får väl ta det som en välsignelse att jag inte ser att resten av mig har förfallit lika mycket. Gott om barn verkar det hur som helst tillverkas runt midsommar, för när jag flyttade till Nybro träffade jag en man som har födelsedag idag. Min svägerska fyllde också i veckan. För precis 22 år sedan firade vi det lördagen efter, så då var jag full den första april.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar