tisdag 19 januari 2021

Elektronik.

 Jag har ett trådlöst tangentbordet till datorn. Det fanns en tid när jag fick upp ett meddelande på skärmen när batterierna tog slut i det. Av någon oklar anledning fungerar inte det längre. Istället märker jag varje gång det händer att datorn slutade skriva för en halv rad sedan eller så. Jag blir fortfarande lite snopen, men nu börjar jag lära mig att byta batterierna när det händer. Det har hjälpt varje gång hittills. Utanför mina fönster tändes desto fler varningslampor häromdagen. Elkillarna som hade parkerat sin bil på cykelbanan hade saftblandare på den. På en tvärgata stod en lastbil vars chaufför väntade på att få lasta av ett gäng byggnadsställningar. Både den och trucken som skulle lyfta av dom blinkade också för fullt. Ett uttryck som kom för mig var ”jävla tivoli”. Det var en före detta svägerska som uttryckte sig så om dom trädgårdar som i hennes tycke hade onödigt många ljusslingor och lampor runt jul. Min nyaste elapparat har jag haft lite svårt att vänja mig vid. Den gamla förstärkaren hade en knapp till vänster som jag tryckte på om jag ville ha tyst på musiken. På den nya sitter den inte bara på fel sida enligt mig. Av någon för mig helt obegriplig anledning måste man dessutom hålla in den några sekunder, när man ska sätta på eller stänga av förstärkaren. Jag vet att det inte är någon längre stund, men jäkligt irriterande är det i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar