söndag 24 januari 2021

Vojne vojne!

 Vissa tidningsartiklar gör mig mer förvirrad än andra. Som när Lill-Babs båda döttrar berättar om huset dom har ärvt efter sin mor. Lägenheten blev dom tvingade att lämna ifrån sig efter hennes bortgång, så det var för väl att hon hade mer än en bostad. Dom har insett att köket i huset håller på att ge upp. Handtag släpper och går inte att skruva fast i dom stora sönderskruvade hålen, spisen börjar ge upp och kylen har snart gjort sitt. Därför har systrarna bestämt sig för att renovera köket. Det som förundrar mig lite är en kommentar om att dom vill vårda köket på samma sätt som Lill-Babs gjorde. Med tanke på hur dom beskriver det där köket känns det väl inte som om hon vårdade det alltför väl.
I en helt annan artikel är det unga (hoppas och antar jag) journalisters språk som gör mig lite fundersam. Det handlar om ett fotbollslag som behöver ekonomisk hjälp för att kunna rusta upp sin plan och köpa en bevattningsanläggning till den. I vanliga fall får föreningen in stålar via bland annat ICA-cupen, marknaden och Iron Man. Det som upprör mig mest är alltså inte att allt sånt har varit inställt under pandemin. Istället är det ordvalet som stör mig. Jag vet att stålar betyder pengar, men jag kan inte påminna mig att jag någonsin har sett ordet i en tidningsartikel tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar