fredag 29 januari 2021

Fascinerande läsning.

 Hyresgästföreningens tidning ”Hem och hyra” berättar om dom mest skiftande människoöden, även om alla har med bostäder att göra. I årets första nummer var det en kvinna som stundtals hade betalat hyran med sex för att inte bli vräkt. Nu när hon var skuldfri och kunde betala i reda pengar försökte hyresvärden sätta dit henne för obetalda hyror. En kille låg, om jag förstod saken rätt, i skilsmässa. Han skulle hur som helst flytta från en villa till en mindre tvåa på 63 kvadratmeter. Det får mig att undra hur pyttelitet mitt eget hem är, med tanke på att min tvåa bara är 54 kvadrat. Artikeln gällde annars mest det faktum att fastighetsbolagen har valt att ställa in lägenhetsvisningarna på grund av pandemin. Han får alltså inte se sin lägenhet förrän han flyttar in. Så ville köparen av villan ha tillträde så fort som möjligt, så tills han får sin lägenhet hade den här mannen hyrt ett garage där han förvarar sina möbler. Pensionären som hade blivit vräkt från sin femrummare på 130 kvadratmeter i Stockholm tyckte nog betydligt mera synd om sig själv än vad jag tyckte om honom. Många pensionärer har väl inte ens 12300 kronor i månaden i pension. Mycket mindre har dom råd att betala så mycket i hyra. Den här mannen vägrade byta ner sig och blev istället vräkt. Nu bodde han i ett rum på 20 kvadrat på ett omvårdnadsboende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar