lördag 9 januari 2021

Gummistövlar.

 Jag anar att mina gummistövlar är hyfsat gamla. Dom härstammar från en tid när seglarstövlar var populära. Jag läser nu på nätet att dom kom i slutet av sextiotalet. Man kan väl hoppas att det inte är samma par som jag har haft i femtio år, men det skulle inte förvåna mig. Jag kan inte ens påminna mig att jag har använt dom sedan jag flyttade till Nybro för trettio år sedan. Dom har stått uppe i vindsförrådet i bra många år. Den senaste trenden var väl mera färgstarka gummistövlar, men några såna införskaffade jag aldrig. När jag hade blivit blöt om fötterna under några av min och särbons fotoutflykter hämtade jag ner mina gamla seglarstövlar från vinden. Det blev ändå aldrig av att använda dom, och jag var osäker på om dom ens var täta efter alla år. I slutet på december regnade det en dag när jag skulle cykla till Kvantum. Regnbyxorna åkte på. Problemet är att dom är onödigt vida nertill. Att stoppa ner dom i stövlarna var helt perfekt. På köpet slapp jag bli blöt om fötterna. När jag väl fick på mig dom sist av allt, kände jag en knöl under ena foten. När jag kom hem visade det sig att innersulan låg hopknölad där. I mina gömmor hittade jag sulor som var tjockare, bättre och dessutom helt nya. Så nu kanske mina gummistövlar till och med håller värmen, fast jag inte får plats med raggsockor i dom.

2 kommentarer:

  1. Rätt klädd i alla väder! Skönt att ha torra strumpor och fötter i regn och snöblask! Då kommer gummistövlarna väl till pass :-) Kram!

    SvaraRadera