lördag 11 mars 2017

Elfte mars.

Kortet nedan är taget för exakt fyrtio år sedan i Norra Möckleby bygdegård. Det var någon typ av fest, och det lokala bandet Stennes spelade. Fast det var ute på bondvischan blev jag bestulen på plånbok, mascara och blixtar till kameran. Killen uppe på scenen var huvudanledningen till mitt besök, och honom pratade jag med efteråt medan jag diskade. Jag hade fått skjuts dit, så jag promenerade hem. Jag besökte faktiskt bygdegården på samma datum året innan. Då hade Centerns ungdomsförbund möte där, och jag och en klasskompis var där en stund. Det var bland annat tipsrunda. Kompisen vann en chokladkaka, men den glömde hon när vi gick därifrån. Vi cyklade hem till mig och såg Ingemar Stenmark på tv. Den elfte mars 1978 umgicks jag med samma klasskompis, men då var vi och en tjej till i Kalmar. Vi var på pizzeria Paris. Dom andra båda åt pizza, men jag drack bara lite vin. Anledningen till att jag inte åt minns jag inte såhär långt efteråt. Vi var hur som helst på Sandra och dansade sedan. Året därpå var det här datumet en söndag, och jag var hyfsat bakfull. Vi var ett helt gäng som hade festat på Ronneby Brunn, och bott där över natten. En av killarna pluggade nere i Skåne, så på söndagen körde vi till Karlskrona och käkade lunch, så att han kunde följa med. Den sjunde mars 1983 gick min farfar bort, så den elfte var jag tillbaka i Norra Möckleby. Då på begravning i kyrkan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar