måndag 25 december 2017

Julfirande.

Julfirandet inleddes med att brorsonen parkerade ett flak öl på mitt köksbord igår eftermiddag. Jag hade visserligen betalat det själv, men det var en nog så fin julklapp, för mig som saknar bil, att få det hemkört. Tillsammans med hans sambo åkte vi till gossens föräldrahem, där hans syster med familj också befann sig. Dom vanliga tv-traditionerna blev det dåligt med i år. Vi anlände mitt i Kalle Anka, och när Karl-Bertil Jonsson började skulle vi precis äta. Före maten var min bror och jag på julbön i Ålems kyrka. Det var en lättsam tillställning med mycket sång och musik och bara en kort predikan. Tillbaka i hans hem serverades helt enligt traditionen ett överdådigt julbord. Jag äter sällan det någon annanstans än där, men den här gången lyckades jag i alla fall få äta det tre gånger på ett dygn. Det blev julmat både till frukost i morse och en gång till innan jag åkte hem i eftermiddag. Då fick vi dessutom julgröt. Julklappshögen var nästan dubbelt så stor som tidigare år, eftersom det tillkom ett litet barnbarn i mars. Hon fick flest paket, men jag fick också flera stycken, så uppenbarligen hade jag varit snäll. Vi sov över, och jag fick en riktigt lyxig sovplats. Dom hade lånat en jättestor, uppblåsbar madrass. Den kändes som en vattensäng, fast det var luft, och jag hade gott om sprattelutrymme. Brorsonen har jobbat idag, men vi andra har bland annat spelat lite spel. Jag förlorade. I eftermiddag satt jag kvar, medan brorsonen tog med sig sambon för att hälsa på hans mormor. När det började märkas alltför tydligt på mig att jag hade hemlängtan, skjutsade min snälle storebror hem mig till Nybro. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar