fredag 1 december 2017

Pingvinen har landat.

Planen för morgonen var att tvätta fönster och adventspynta. När jag gick till jobbet igår kväll drog jag ner rullgardinen i sovrummet, som jag alltid gör. Det var ju inte så praktiskt. Däremot kom jag ihåg att gå runt matkällaren, när jag hade ställt in cykeln i morse. Allt annat julpynt har jag i ett skåp uppe i lägenheten numera, men granris och pingvin till balkongen får inte plats där. Min matkällare hyser ingen som helst mat, men däremot balkongmöblerna. Nu hade jag ställt lådan med pingvinen så högt upp att jag inte nådde den utan att plocka ut en del av dom. Dom bör ju ändå ha stått där i januari när jag plockade ner förra julen, men uppenbarligen har det inte slagit mig att jag måste nå att få ner kartongen igen också. Anledningen till att jag tänkte ta fönstren innan jag lade mig var förstås att jag aldrig lyckas komma ur sängen igen medan det är ljust den här årstiden. Nu var det mörkt i morse också, men det löste jag med att börja med att stryka gardiner. På det viset var det absolut tråkigaste gjort först. Jag hade tänkt göra klart allt pyntande innan jag kröp i säng, men det tog alldeles för lång tid. Jag bestämde mig först för att vänta med prylhyllan och adventsljusstaken, och till slut gav jag upp när jag var klar med fönster och balkong. Nu ser här åtminstone juligt ut utifrån. Resten kan jag pula med i lugn och ro under natten i elektriskt ljus och utan att bullra och störa grannarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar