lördag 23 december 2017

Tjugotredje december.

Den tjugotredje december 1972 var jag inne hos grannfrun, som hade barn och barnbarn på besök. Barnbarnet ifråga var betydligt yngre än jag, men vi hade tydligen kul ihop i alla fall. Hon hade ett paket till jultomten, så väl hemma igen fixade jag ett till henne från ”honom” också. Det var nämligen jag som var tomten, fast jag inte var mer än elva år gammal. Sju år senare var jag ute och finåkte lite med flickan på bilden kvällen innan julafton. Ja, den större av dom då. Vi var i Kalmar, och mitt i natten ramlade vi in hos en kille på östra Öland, som jag var förälskad i. Året därpå umgicks väninnan och jag också. Då satt vi hemma hos hennes dåvarande pojkvän och drack vin och kollade videofilmer. Den natten var det till mig en kille ringde och kom och fikade vid tre. Kortet på min kompis och hennes lilla dotter är taget 1982. Hon är gift med barnets far än idag. 1981 drack jag glögg hemma hos bror och svägerska på lillejulafton. 1985 kokade jag skinka. Det höll jag på med långt efter att jag hade flyttat till Nybro. Till slut insåg jag att man kunde köpa färdigskivad julskinka i charkdisken. Det blir godare än att karva från samma stora klump i flera veckor. Dom senaste åren har jag tröttnat lite på skinka, och äter bara några få skivor varje jul. Nu kan det mycket väl vara tjugofem år sedan någon ville träffas mitt i natten innan julafton. Då ringde mina dåvarande grannar ner mig till sig halv ett, och jag var där och drack rom och kaffe. Jag har antecknat dryckerna i den ordningen, och det säger förmodligen något om proportionerna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar