torsdag 29 mars 2018

Ännu en brand.

Igår kväll brann det igen, men på betydligt närmare håll än kvällen innan. Det var i Jysk gamla lokaler här i Nybro, och dom ligger alldeles i närheten av min arbetsplats. Med tanke på hur branden på Smålands motor spred sig till Carspect kändes det aningen olustigt. Särskilt när någon läste för mig på nätet att spridningsrisken var stor. Den ende som fick utrymma nu var en kollega som har gått i pension. Han bodde nämligen precis intill eldsvådan. Folk som jobbar med bilar och annat tänker kanske inte lika mycket på att deras arbetsplats plötsligt kan slukas av lågor. Bland trä och damm förekommer det ett och annat tillbud. Jag har många gånger funderat på vad man tar sig till rent konkret om ens arbetsplats plötsligt försvinner sådär. Dom anställda på Smålands motor vet nu, och jag hoppas att jag aldrig får veta. Jag tror vi har både gnistlarm, sprinklersystem och direktlarm till brandkåren. Inte att förglömma en ansvarsfull och plikttrogen personal. När det började brinna i en press för några år sedan släckte dom det själva. Det enda jag minns av händelsen är att det var avspärrat, så jag kunde inte gå genom fabriken till mitt omklädningsrum när jag skulle gå hem. Att gå utomhus runt hela byggnaden i kortärmat mitt i vintern var kallt. Däremot tvekade man aldrig att släppa in ett nytt skift på morgonen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar