fredag 2 mars 2018

Brand.

När jag traskade till jobbet igår kväll blinkade det av blåljus från sågverksplanen, så det syntes halvvägs hem till mitt. Tre av brandförsvarets bilar stod med alla ljus på, och en var på väg därifrån. Vi är inte mycket för att utrymma på Kährs (vi kör mera med naturlig avgång), så jag frågade en brandman för säkerhets skull, men han påstod att det var lugnt. Om det ser ut som ett helt tivoli när det är lugnt, kan man undra hur det ser ut i skarpt läge. Jag läser nu på nätet att det brann i ett fläktrör, och sånt tror jag kan bli otäckt ganska snabbt. Hur som helst var fläktarna avslagna när vi kom, och risken avvärjd för att hela fabriken skulle blåsas ur. Däremot kan vi inte jobba utan fläktar, eftersom det blir mängder av spån och damm när man bearbetar trä. Städat hade skiftet innan gjort minutiöst, så mina kamrater gick upp i fikarummet en stund. Själv hann jag aldrig så långt, eftersom jag fick en pratstund med en kollega från en annan avdelning. Hon hade en liten tjej med sig som visade sig bo granne med min stora ungdomskärlek på Öland. Arbetskamraten som hade varit på hockey innan jobbet var nog glad att han hittade oss där. Han kom lite senare, och hade väl blivit ganska snopen om det inte hade synts till en enda människa på hela avdelningen. Det fick bli sorteringsgenomgång första timmen, och efter midnatt kom både fläktarna och vi igång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar