fredag 10 januari 2020

Det kom ett brev...

När det inte såg ut som om jag skulle kunna boka någon tid på Astrakanen i februari, frågade jag sköterskan om hon inte kunde skicka en tid till mig när hon hade en. Det lät sig inte göras. Till slut ordnade hon och sekreteraren gemensamt med en bokning, så jag fick min tid i alla fall. Då kom tydligen saken i ett annat läge, för i veckan kom en kallelse till det besöket med posten. Jag kan inte minnas att det har varit så tidigare, men jag anar ändå att det kan vara någonting som sker automatiskt genom landstinget. Det var åtminstone vad dom skyllde på för några år sedan, när jag fick betala hundra kronor för att jag ringde och rättade till läkarens misstag. Han hade glömt att lägga in mitt recept vid besöket, men när jag ringde och sa till fakturerades samtalet automatiskt som receptförnyelse. Den andra detaljen som fick mig att tro att kallelsen var centralt administrerad var att jag fick med kuponger för resan till och från Astrakanen. Ska jag ta tåget får jag hoppa på och av i farten här hemma, och bussarna inom Nybro försvann för nästan trettio år sedan. Möjligen går det att boka skjuts med närtrafiken, men jag misstänker att det går både snabbare och smidigare att cykla ner till centrum. I alla fall om det inte är fullt av is och snö om en månad. I så fall får jag väl spänna fast halkskydden på kängorna och ta mig dit med apostlahästarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar