fredag 31 januari 2020

Snöfattig vinter.

Jag fortsätter fascineras framför allt över sånt jag läser på Internet, men även av den skylt som har stått utanför en däckfirma det senaste halvåret. Den hävdar på fullt allvar att det är dags för sommardäck. Nu kan man väl åtminstone hoppas att den snart är relevant, men i höstas kändes den klart malplacerad. Hittills har vi i och för sig bara haft snö i någon vecka denna vinter, men det var knappast något den som satte upp skylten kunde veta i förväg. Halkolyckor på vägarna har jag ändå läst om, så vinterväglag verkar det ha varit. Idag läste jag en krönika som hävdade att det finns barn idag som aldrig har sett snö. Kortet nedan är taget i Nybro för två år sedan. Endera måste det vara extremt små barn, alternativt bor dom någon annanstans. Här hade vi snö så sent som i december. Vissa företag blev uppenbarligen kvar i den månaden. Ett av dom hade som rubrik för sin reklam på nätet ” Unna dig något såhär till jul”. Antingen var dom sent ute till förra julen eller extremt tidigt till nästa. Konsumentvägledaren som uttalade sig i tidningen blev ändå lite av en favorit. Ärendena från oss i Nybro hade ökat markant. Dom flesta hörde av sig per telefon eller mail, men antalet personliga besök hade minskat. Han var nämligen placerad i Kalmar och inte i Nybro. Jag anar ett samband. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar