måndag 27 januari 2020

Tjugosjunde januari.

Den tjugosjunde januari 1971 fick tag i den runda pinnen i slöjden, så jag kunde göra armar och ben åt mitt troll. Jag gjorde en platta, som jag borrade hål i, så det kunde stå, och skulle måla det nästa gång. Jag har ett vagt minne av det där trollet, fast det är nästan femtio år sedan. Däremot har jag ingen som helst aning om vart det har tagit vägen. Mitt i kristendomslektionen samma dag kom en man från fritidsförvaltningen (eller vad det kan ha hetat) och gav oss papper med sportlovsprogrammet på. Jag kommer ihåg honom, hur skönt det var med ett avbrott i undervisningen och hur kul jag tyckte det var med det där programmet. Däremot minns jag inte i detalj vad det brukade innehålla eller om jag deltog i några aktiviteter.
Fyra år senare gick jag i sjuan, och den här dagen läste vi fantasi och fakta på svenskan. Oklart vad det innebar. På en håltimme var vi i blomsteraffären. Så skulle vi ha haft två timmars Fritt valt arbete, men vi som hade foto fick ledigt.  Yvonne och jag spelade kort istället. Det är hon och jag på kortet nedan. Det är taget där vi steg på och av skolbussarna. Det som syns i bakgrunden är silorna vid sockerbruket. Jag tror dom revs tjugo år senare. Det serverades leverbiff till lunch denna dag. Jag och en klasskompis blev utkörda från geografilektionen. Så hade vi en annan bok än vanligt i engelskan, tråkigt i kemin och insekter i biologin. På kvällen var det sångövning med kyrkans ungdomskör. Lokalen var tydligen dubbelbokad, för vi fick stå och sjunga för dom som knypplade. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar