torsdag 22 juni 2017

Brorsan på väg.

Min äldste bror är sin vana trogen på väg ner från Hälsingland för att fira midsommar med sina syskon. Han åker hoj, och jag ska låta det vara osagt om det är ett ålderstecken att han har tagit resan i två etapper den här gången. Att resa mer än sjuttio mil på en dag kan väl bli jobbigt utan att sitta på en motorcykel. Nu övernattade han på något som hette Dufweholms Herrgård i Katrineholm. Jag fick tag i honom på telefon några mil tidigare igår, när han hade stannat för att äta. Mitt bostadsområde heter Paradiset, men i sista ögonblicket slog det mig att det kanske var dumt att fråga någon som skulle köra hoj långt: "När kommer du till Paradiset?" Själv har jag snart dygnat som mina nattarbetande kollegor säger. När jag kom från jobbet i morse var jag bara inne och hämtade allsköns sopor, som förpassades till sophuset på gården respektive förpackningsåtervinningen. Morgontidningen hade inte kommit, men när jag gick ut till cykeln igen stod Tidningsbärarnas bil utanför, och en mörkhyad ung man var på väg mot mitt trapphus. Anledningen till att den var sen visade sig vara att det var heltäckning på Nybro tidning. Jag har städat av både mig själv och mitt hem under förmiddagen, och till och med lagt en duk på köksbordet. Bordsskivan skulle egentligen behöva slipas, men 362 dagar om året är det bara jag som bor här, och jag trivs med den som den är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar