tisdag 6 juni 2017

Sjätte juni.

Den sjätte juni 1975 var jag i Mörbylånga på niornas avslutning. Lite oklart varför, för dom som slutade då var två år äldre än mig. Jag minns inte att jag stod någon i den årskullen speciellt nära. Inte har jag några kort från det året som kan trigga mitt minne heller. Året efter skickade jag något med en kompis till en annan kompis, så då var jag inte där. 1977 gick jag ut själv, och jag har kort både från den avslutningen och ett par stycken efter den. 1976 var det pingstdagen denna dag, och jag var ute och åkte med dåvarande pojkvännen. Vi var bland annat vid Gräsgårds kyrka och uppe i fyren Långe Jan. Kortet på mig tog samme pojkvän ett år senare, innan jag klippte av mig håret. Han var skräckslagen, men det var ju inte så jättelångt innan, och jag klippte bara page, så han blev nöjd. Riktigt kort klippte jag mig inte förrän några år senare, när han hade träffat sin nuvarande fru. På åttiotalet inföll pingstafton den sjätte juni ett par gånger, och på den tiden innebar det dans. 1981 var min bror och jag på Stallet i Vassmolösa. När jag kom hem frampå morgonkvisten ringde det folk och övertalade mig att följa med på gökotta. 1987 var jag med några väninnor i Rällapaviljongen på Öland och dansade till Profilerna från Mönsterås. Jag tror inte det har varit några danser där på några år, men nu har ett par öppnat en amerikansk diner à la 1950-tal i paviljongen. Dansbandet ifråga tror jag har hållit sig borta från dansbanorna lika länge som jag själv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar