torsdag 8 juni 2017

Rådjur.

Ibland känns min omgivning riktigt lantlig, fast jag bor i lägenhet i utkanten av en mindre stad. Som igår kväll när jag promenerade till jobbet. Plötsligt klapprade det till av hovar på tvärgatan jag skulle passera. Där hade ett rådjur stått i godan ro, tills jag skrämde det. Hen hade förmodligen blivit ännu räddare om hen hade vetat att hen befann sig bara femtio meter från min arbetskamrats villa. Hon är jägare, och hade alla chanser att göra en Runar denna kväll. Runar Søgaard, som på nittiotalet var gift med sångerskan Carola, sköt en gång ett rådjur från sitt badrumsfönster. Det kanske inte är något att rekommendera, eftersom han blev av med sin vapenlicens, men han fick tillbaka den några år senare, efter att ha överklagat domen. Hur som helst hoppas jag att Bambi hittade tillbaka ut i skogen oskadd. Asfalt kändes inte som det ultimata underlaget för dom där små hovarna. Jag har sett rådjur förr inne i Nybro, men aldrig ute på gatan. Fast när det står ett i en trädgård och käkar, måste det förstås ha tagit sig dit på något sätt. Igelkottar är ser jag oftare, och vildkaniner finns här överallt. Det kändes lite ovant i början för mig som kommer från Öland, där det mest är harar. Här har jag bara sett någon enstaka hare, men kaniner finns det massor. Dom förökar sig väl som just kaniner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar