fredag 22 februari 2019

Inredning.

I vardagsrummet har jag två golvlampor, som antagligen är lika gamla som resten av möblemanget. Jag använder den ena när jag broderar, och skärmen på den är inte så snygg längre. När hela lampan dessutom började bli ranglig blev jag lite sugen på att köpa nytt. Frågan är var man får tag på sånt i Nybro. Radioaffären hade en del, men dom var mer praktiska än snygga. Min tanke nu har varit att kika på vad second-hand-butikerna kan tänkas ha i den vägen. Det var så jag fick tag i sängramen jag har nu. Vanliga träsängar var tydligen omoderna och såldes inte i någon möbelaffär. Tills vidare vände jag den lampan jag använder uppochner, för att se om jag kunde skruva fast bottenplattan ordentligt. Döm om min förvåning när skruven den satt med var helt slät. Det fanns ingenstans att sätta i en mejsel. Å andra sidan var det lätt som en plätt att snurra hela plattan tills den fäste ordentligt. Att lampan var ostadig var inte så konstigt, för den var urskruvad en hel centimeter. Jag anar vad som har hänt. Jag har försökt skruva fast lampan där den har stått. Förmodligen har jag tänkt avigt, och istället skruvat loss den mer och mer ur bottenplattan. Lampan på bilden såldes på auktion för 1100 kronor, så det är inte såna jag har. Mina är mera budgetvarianten. Den var för övrigt värderad till 600, så det var tydligen mer än en som väldigt gärna ville ha en sån lampa. Kortet illustrerar hur som helst vad jag menar med bottenplatta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar