onsdag 11 november 2020

Elfte november.

 Fast det idag är exakt fyrtiofem år sedan jag var på studiebesök med skolan på sockerbruket i Mörbylånga, minns jag ännu att arbetsmiljön inte var någonting att jubla över direkt. Jag vet inte exakt vad männen gjorde just där vi var och tittade, men jag kommer ihåg en fuktig och varm lokal med ganska lågt i tak. Det kanske är lätt hänt att det blir så när man jobbar med livsmedel, för den enda gången jag har svimmat av värmen på jobbet var på Nordchoklad. Vi stod och plockade i körsbär i dom praliner som maskinen hade missat. Händerna var kladdiga och det luktade sprit. Där gick gränsen för vad jag, som alltid har haft svårt för värme, klarade av. Sockerbruket låg som jag minns det tvärs över gatan från Skansenskolan, där jag gick på högstadiet. Den ska eventuellt byta namn till Mörbylånga skola framöver. Bruket lades ner 1992. Vad som förundrar mig mest i min anteckning om studiebesöket i åttan är våra namn på lärarna som var med. Dom kallades Curre Smack och Geten. Att Curt blir Curre är väl inte så ovanligt, men var Smack kom ifrån har jag ingen aning om. Jag anar att Geten hade någon typ av bockskägg. Kortet på mig är skolfotot från åttonde klass.
Den elfte november 1984 jobbade jag nattskift en period för första gången i mitt liv. Den här dagen var det fars dag. Jag skulle tydligen gå på redan på söndagskvällen, så jag sov till klockan ett. På eftermiddagen var jag hemma hos mina föräldrar på middag, och sov en och en halv timme där också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar