måndag 2 november 2020

Fotostrul.

 Dagen började lite tveksamt när det gällde förevigande av saker och ting medelst fotografering. Redan när jag satt på sängkanten såg jag en skata i trädet utanför mitt sovrumsfönster. Jag hade mobiltelefonen till hands, så jag fick igång kameran och zoomade så mycket det gick. Planen var att först ta ett kort utan att gå närmare fönstret, eftersom skator verkar vara extremt lättskrämda. Jag hann inte ens så långt. Exakt i samma ögonblick som jag lyfte telefonen gjorde fågeln samma sak. Lyfte alltså. När jag kom ut i vardagsrummet satt en skata i ett träd utanför balkongen. Oklart om det var samma fågel som hade flugit runt huset eller en annan av samma art. Den här gången tog jag fram kompaktkameran. Den har på gamla dagar börjat nolla datumet varje gång jag laddar batteriet. Det går inte att ta några kort förrän man har ställt in det igen. Jag är bombsäker på att jag gjorde det igår, men lik förbaskat var det nollat igen när jag satte på den idag. Den kanske håller på att ge upp andan helt, fast den inte ens har någon anda att ge upp. När jag var redo att försöka föreviga skata nummer två, hade den hur som helst lämnat sin gren. Jag antar att man borde vara lite mer som damen på bilden nedan. Njuta av det man ser istället för att försöka föreviga det i alla lägen.

2 kommentarer:

  1. Kloka ord av dig! Men ibland är det ögonblick man vill spara; de som kanske aldrig kommer tillbaka! :-) Kram från Sven Christer!!

    SvaraRadera