torsdag 12 november 2020

Snarkskenan.

 När jag hade provat ut min snarkskena för ett och ett halvt år sedan fick jag fylla i ett papper med en utvärdering. Tanken var förstås att jag skulle andas hela nätterna och därmed vara betydligt piggare på dagarna än tidigare. Jag tyckte inte att jag märkte någon större skillnad, så det skrev jag. Läkaren som läste min summering blev så orolig så han ringde upp mig istället för att bara avsluta ärendet per brev. Såhär långt efteråt kan jag fundera på om det var jag som väldigt snabbt glömde hur det hade varit innan. När jag började gäspa och få svårt att hålla mig vaken vid datorn en kväll, kom jag plötsligt ihåg hur jag hade suttit vid den och somnat innan jag fick skenan. Numera håller jag koll på snarkandet med en app i telefonen. Den här gången inföll tröttheten just efter någon natt med mera snarkande än vanligt, så man får väl tro att det hänger ihop i alla fall. Problemet med att skenan inte fungerar lika bra när jag ligger på höger sida, verkar jag få leva med. Som jag fattade det skulle man bli kallad till en kontroll av den en gång om året, men det mesta i den vägen har väl skjutits upp under pandemin. En liten bit har till och med lossnat från skenan, och det påverkar förstås bekvämligheten.

2 kommentarer:

  1. Att bli "dagtrött" utan att ha en snarkskena, har jag också erfarenhet av. Först testade jag min snarkning med att ha "kapsyler" på överkroppen, så jag mest liknade en julgran! Jag har haft "ansiktsmask" och då den höll mig vaken, fick jag en snarkskena. Då hade jag haft andnigsuppehåll, sk. apné i över en och en halv timme.

    SvaraRadera