måndag 30 november 2020

Medicin.

 Tillgången till medicin har varit lite knackig under pandemin. Sånt vi tog redan innan mot andra krämpor då. Jag har läst på nätet om dom som nätt och jämnt har fått tag i sin medicin i tid. Själv är jag en hamster av rang, så det dröjde innan jag behövde oroa mig. Till slut kollade jag när jag handlade andra varor på Apotea, men fick varje gång veta att dom inte hade så mycket hemma som det stod på mitt recept. Till slut kollade jag Apotek Hjärtats sida, och där var det inga problem. Möjligen regeln dom har lagt till medan det är såhär, att man inte får ta ut medicin för mer än tre månader i taget. Försökte man ta ut för mycket eller för tidigt, skulle ordern automatiskt annulleras. Eftersom jag var osäker på hur jag låg till, vågade jag inte köpa någonting annat därifrån samtidigt, men medicinen kom som den skulle. Nu är mitt recept slut. När medicinen också är det, lär till och med jag utnyttja nättjänsten för receptförnyelse. För några år sedan blev jag till och med uppmanad av en sköterska att göra så. Läkaren däremot tyckte att det var en bra idé att kolla trycket någon gång varje år. Det är alltså blodtryckssänkande medicin jag äter. Jag brukar hävda att jag vill göra en läkarundersökning någon gång per år för att få veta vad jag kommer att dö av, men i dagsläget är det väl onödigt spännande att gå in på en vårdcentral om man inte absolut måste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar