lördag 7 november 2020

Minnen.

 Jag har vid någon tidpunkt skrivit in alla gamla dagboksanteckningar och liknande i datorn. För fjorton år sedan började jag blogga, och sedan dess sparar jag blogginläggen. Problemet med dom är att jag aldrig nämner människor vid namn. Jag kallar dom för brorsdottern, grannen eller kollegan. I bästa fall kommer jag ihåg att skriva dit namnen när jag lägger in texterna i datorn. När jag inte gör det tar det inte speciellt många år för mig att glömma vem jag menade. Speciellt då när det gäller arbetskamrater. På fabriken där jag tillbringade dom sista trettio åren av mitt yrkesverksamma liv, har hundratals människor kommit och gått. Ett tolv år gammalt inlägg håller på att ge mig gråa hår. Grannen under hade fått sparken vid den senaste utrensningen på kära Kährs. Han hade jobbat natt som jag, så här hade varit behagligt tyst på dagtid, när vi båda sov. Nu spelade han musik på full volym hela dagarna. Min förhoppning var att sommaren skulle bli varm och solig så att han kunde vara ute och köra med sin cabriolet istället för att spela för mig. Mitt problem nu är att hur jag än funderar kan jag inte ens minnas att någon arbetskamrat har bott under mig, förutom en flicka som bodde två trappor ner. Om någon kährsare som läser detta minns en kille med cab som jobbade natt och bodde här, kanske ni kan tipsa mig om vem det var?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar