söndag 15 november 2020

Hjärtstartare.

 Att det fanns ett register med tillhörande karta över alla hjärtstartare i Sverige på nätet hade jag ingen aning om. Dom goda nyheterna är att det finns åtminstone tre stycken i närheten av där jag bor. Dom dåliga nyheterna är att dom finns på företag som stänger vid fyra på eftermiddagen. Kvällstid torde det alltså vara bättre att få ett hjärtstopp närmare centrum än hemmavid. Den närmaste hjärtstartaren som finns tillgänglig senare på kvällen finns på Malkars gym en knapp kilometer härifrån. Åtminstone står det på den där webbsidan att den alltid är tillgänglig. Fast sedan fortsätter informationen: ”I anslutning till entrén, obs låst entré. Se hemsida för öppettider”. Det låter lite som en variant på temat ”I händelse av hjärtstopp krossa glaset”. Jag hann bara snudda vid tanken på att man kanske hade varit tryggare om man hade stannat på kära Kährs. Som jag minns det fanns det flera hjärtstartare där, men den enda som är registrerad är den dom har i receptionen. Där är också bara öppet vardagar mellan åtta och fem. I hela Nybro verkar det finnas ungefär trettio hjärtstartare. Det gäller bara att ha lite flyt om hjärtat skulle stanna, så att både man själv och någon som kan med den är i närheten av en av dom där maskinerna. Å andra sidan tror jag mig ha hört eller läst att maskinen själv talar om hur man ska göra. Så det kanske mest gäller att våga försöka rädda liv med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar