söndag 20 augusti 2017

Tjugonde augusti.

Den tjugonde augusti 1974 var en av dom längsta och mest händelserika dagarna i mitt liv. Jag såg ut som på det bifogade kortet, och började på högstadiet. Det innebar en omställning från en liten byskola med ungefär sextio elever till en större skola med flera hundra. Jag tror bara det fanns två högstadieskolor på hela Öland på den tiden. Gränsen för om man åkte norrut eller söderut gick ungefär där jag bodde. Det innebar att jag aldrig träffade folk från grannsocknen norrut, samtidigt som jag kände folk långt nere på södra Öland. Minibussen jag hade åkt med till låg- och mellanstadiet ersattes av en större buss, och jag fick pendla flera mil varje dag. Vår klassföreståndare i sjuan beskrev jag i dagboken som "En liten kul kille i glasögon som snackar som en kärring." Jag tror han slutade något år senare, så i åttan och nian hade vi en kvinnlig klassföreståndare. Vi fick skåp att ha våra böcker i, eftersom vi hade olika klassrum för olika ämnen. Olika lärare också, vilket var en rejäl omställning efter att ha haft samma lärare i alla ämnen tidigare. Tappade man bort skåpnyckeln kostade det en tia. Min ramlade en gång ner mellan listen och väggen i mitt rum hemma. Det var en smal springa och en bra bit ner till det gamla garagegolvet som det var byggt på, så den ligger nog kvar än idag. Till lunch den där första dagen på högstadiet serverades biff och potatis.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar