torsdag 26 maj 2022

Blogg 26/5 2022.

 På kortet nedan är jag tretton och sitter på cykeln, som var den ständiga följeslagaren på den tiden. Jag hade visserligen bara en kilometer till min farmor och mina kusiner, men annars låg det mesta längre bort. Hamnen och badplatsen till exempel. På somrarna badade jag friskt och resten av året fanns min far där nere, eftersom han jobbade som yrkesfiskare. Norrut låg Norra Möckleby bygdegård och församlingshemmet, där vi hade möten med Ungdomens Röda Kors och andra sammankomster. Söderut fanns en kiosk eller om det möjligen kan ha varit en butik. Man kunde i alla händelser köpa godis där. I tonåren var nog annars huvudärendet att träffa andra ungdomar som samlades utanför. Jag tog körkort när jag var arton och dom närmaste tio åren gick det betydligt smidigare att ta sig även längre sträckor. Sedan tröttnade jag på att pengarna aldrig räckte till så mycket annat än den där gamla bilen och bestämde mig för att försöka klara mig utan. I Oskarshamn, där jag bodde då, var det inga problem, eftersom stadsbussarna gick en gång i kvarten. Här i Nybro lades bussarna ner strax efter att jag hade flyttat hit, så här har jag släpat allting på cykeln i alla år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar