tisdag 3 maj 2022

Blogg 3/5 2022.

 När det var dags för min andra cytostatikabehandling i slutet av mars hade jag haft en infektion, som höll på att få alltihop inställt. Sedan dess har jag bett dom särskilt att lägga in en snabbsänka bland proverna som tas inför varje behandling. Min tanke var att få vet i förväg om den inte kommer att bli av och slippa åka till Kalmar i onödan. Den här gången visade det sig att det inte var det enda provsvaret som kunde ställa till det. I fredags ringde en sjuksköterska från onkologen och informerade mig om att mina vita blodkroppar låg alldeles för lågt. Dom skulle ta om provet när jag kom dit som igår och hoppades att värdet skulle ha stigit till en acceptabel nivå. Igår låg jag alltså en timme på sjukhuset och väntade på det där provsvaret. I värsta fall skulle vi göra ett nytt försök ett par dagar senare. Gränsen gick vid 1,0 enligt en sköterska och 1,5 enligt en annan. Nu var det inga som helst problem, eftersom värdet hade stigit från 0,8 till 15. Särbon hade läst om hur vanligt det var med felaktiga resultat, men sköterskan konstaterade att risken nog var större att det låga värdet var tokigt. Man sköljer dom där rören med koksaltlösning och tar man då inte tillräckligt många ”slaskrör” kan blodet bli utspätt.

2 kommentarer:

  1. Skönt att du fick din behandling i tid och slapp skjuta upp den! Kram!

    SvaraRadera